close

Onlangs is er gezegd en gelezen dat producten die het logo van de makers in grote lettertypen en herhaaldelijk op hun producten laten knipperen, een grimmige toekomst tegemoet gaan. Een nieuwe generatie invloedrijke shoppers lijkt er genoeg van te hebben om als menselijke billboards rond te lopen – wat voor bepaalde merken als slecht nieuws klinkt. Maar niet voor de makers van echt iconische producten. De Hermès Birkin-tas is gemakkelijk te herkennen op meters afstand, maar zou iemand een Louis Vuitton-tas herkennen zonder de LV-logo’s die erop zijn gepleisterd?

De Hermès Birkin-tas is gemakkelijk te herkennen op meters afstand, maar zou iemand een Louis Vuitton-tas herkennen zonder de LV-logo’s die erop zijn gepleisterd?

Dit magazine gaat natuurlijk niet over mode en handtassen. In de horlogebranche laten de voorspellingen echter ook koud weer zien, aangezien de Chinezen zijn gestopt met winkelen zoals vroeger, niet alleen vanwege de verzwakte valuta, maar ook vanwege hun nieuwe anticorruptiewetten. Het Midden-Oosten heeft last van lage olieprijzen, problemen met ISIS, en om maar niet te beginnen over de situatie in Rusland. Het winkelen staat echter nooit helemaal stil. Wanneer ze worden uitgedaagd met onvoorspelbare tijden die voor de deur staan, hebben mensen de neiging om te winkelen voor kwaliteit. Omdat echte luxe een kwaliteitsproduct is dat kan worden gerepareerd en dus een zekere duurzame betekenis heeft, zoeken we naar het klassieke ontwerp dat al tientallen jaren bestaat. Voor ons mannen kan het een klassiek Savile Row maatpak zijn, Church’s schoenen of Ray-Ban Wayfarers. Duurzame ontwerpen die de tand des tijds probleemloos hebben doorstaan. Een paar horloges passen ook in deze categorie. De Omega Speedmaster, de Rolex Submariner en de Jaeger-LeCoultre Reverso zijn drie voorbeelden uit mijn hoofd. Hun iconische ontwerpen overleven robuuster en krachtiger dan ooit, en dat, mijn beste lezer, is een geweldig ontwerp.

Uit eigen ervaring kan ik getuigen dat ook de kwaliteit precies is waar hij moet zijn. Bovendien kun je de logo’s en merknamen op de wijzerplaten verwijderen, en deze drie horloges zouden nog steeds door iedereen worden herkend. Hij ziet er niet uit als een pauw tijdens Pitti Uomo, maar als een pretentieloze man die prat gaat op goede kwaliteit en design. Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat we niet moeten stoppen met winkelen alleen omdat de euro zwak is, de Arabieren hun olie niet kunnen weggeven en je kunt geen roebel uit een Rus krijgen. In plaats daarvan moeten we winkelen voor kwaliteit en niet vergeten om ook iets leuks voor je betere helft te kopen. Een Hermès Birkin tas bijvoorbeeld. Je auto tanken is immers nog nooit zo goedkoop geweest.

Voor meer informatie, zie Hermes.com

Tags : Jaeger-LeCoultreKristian HaagenOmegaOpinionRolex
Kristian Haagen

The author Kristian Haagen

Kristian Haagen loves watches. So much that he can’t stop talking about them. He has been a timegeek since he was ten years old. Never good at playing soccer he turned to the windows of his local watch maker and fell in love with the horological industry. He has written five books on watches, has published thousands of watch related articles in International media and works as a freelance estimater for Bruun Rasmussen Auctioneers.