In de serie auto(sport)gerelateerde horloges nemen we deze keer de Louis Moinet Time to Race onder de loep. Met een zelf te kiezen ‘startnummer’ op de 6-uurspositie mag dit een tamelijk uniek uurwerk worden genoemd.
De meeste horloges in de rubriek Wheels & Watches hebben een directe link naar een automerk of -model. De Louis Moinet Time to Race is echter in elke willekeurige vierwieler te dragen. Althans, mits die een beetje sportief is. Want dat is de kleurrijke chronograaf ook.
Wat betreft tijdmeting was Louis Moinet zijn tijd overigens ver vooruit, want de van oorsprong Franse horlogemaker (1768-1853) staat in het Guinness Book of Records als degene die ’s werelds eerste chronograaf heeft ontwikkeld: de Compteur de Tierces uit 1816, met een nauwkeurigheid van 1/16 seconde.
ERFGOED IN NIEUWE HANDEN
Onder regie van Jean-Marie Schaller is de naam Louis Moinet nieuw leven ingeblazen. Het onafhankelijke Zwitserse huis eert de naamgever met het creëren van exclusieve, hoogwaardige uurwerken, vaak met exotische materialen, innovatieve technologie en kunstzinnig design.
De Time to Race doet zijn erfgoed zonder meer eer aan. Onder de opengewerkte, carbon wijzerplaat is het 147 componenten tellende chronograafmechanisme te zien, daaronder zit het zelfopwindende uurwerk.
Door een koepelvormig glas te gebruiken kon de mechaniek in een (titanium) kast van slechts 40,7 mm worden ondergebracht, wat het comfort achter het stuur ten goede komt. De positie van het glas maakt het daarnaast mogelijk om op de ring eronder zowel de tachymeter- als secondenschaal weer te geven.
HISTORISCHE RACEKLEUREN
Bij de lancering begin dit jaar werd de Time to Race gepresenteerd in Racing Green, Rosso Corsa, Blue de France blauw en Silver Winner. Dit zijn de vroegere competitietinten van Engeland, Italië, Frankrijk en Duitsland, die stammen uit een tijd dat de kleur van racewagens nog niet werd bepaald door sponsoren. Opvallend is het ‘startnummer’ op de 6-uurpositie, in een subdial waarop tevens de tijd wordt afgelezen. Elk nummer wordt maar één keer uitgegeven en dat maakt elke Time to Race uniek.
Vers van de pers is de Papaya-versie, die is geïnspireerd op de huidige generatie hypercars. Dat hetzelfde oranje is de huiskleur van McLaren is, is waarschijnlijk toeval, want Louis Moinet heeft geen link met de Britse constructeur. Wij hebben bij autoracen in combinatie met oranje natuurlijk hele andere associaties. Zou nummer 33 al zijn vergeven…?