close
Stories

EK-special: Zo werd Hublot verliefd op voetbal, Ajax én Mbappé

Met het EK in volle gang is het de moeite waard om dieper in de band tussen de sport en zijn grootste horlogefan te duiken.

Terwijl heel Duitsland op z’n kop staat om de grootste volkssport ter wereld te vieren, toont Hublot overal zijn liefde voor de sport. Het Europees Kampioenschap is voor het Zwitserse merk natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid om de samenwerking onder het voetlicht te brengen. Zo organiseert het merk allerlei evenementen, maar heeft het ook een nieuw horloge geïntroduceerd: de Big Bang E-GEN3 Uefa Euro 2024.

Deze smartwatch is te zien om de pols van verschillende officials, waaronder de scheidsrechters. Bijzonder aan dit horloge is dat je alle informatie over de EK-wedstrijden real-time kunt volgen op je horloge, zoals meldingen bij strafschoppen, wissels, doelpunten, et cetera.

Daarnaast toont het horloge verschillende UEFA-designuitingen, waaronder het logo en de kleuren van het EK. De kast meet 44 millimeter in doorsnee en is vervaardigd uit titanium. Het kan worden gekleed in de kleuren van de favoriete teams van de drager, de schermachtergronden en bandjes kunnen worden gewijzigd.

Daarmee toont het merk uit Nyon dat het EK ook bij hen elke dag vol in de schijnwerpers staat. Die samenerking gaat al vrij lang terug, en in dit artikel vertellen we graag hoe dat tot stand kwam.

Hoe Hublot en voetbal trouwden

De horlogerie zit vol met wijsheden die onzin blijken te zijn. En dat mag, dat is waarom we van horloges houden. Dat is waardoor we beseffen dat het allemaal ‘maar’ emotie is. En zo blijven de marketingmachines die ‘wijsheden’ stampen alsof het basisplaten voor ETA-uurwerken zijn.

Ricardo Guadalupe: “Voetbal is leven.”

Eens in de zoveel tijd, echter, komt er een verlichte geest voorbij die zegt: ‘die onzin, dat is onzin.’ Zo ontdekt hij plotseling een gat in de markt, dat hij graag claimt als pionier, als padvinder voor een nieuwe avant-garde.

Jean-Claude Biver een man die grossierde in zulke opgehelderde wijsheden. Hij bewees dat toen hij in 1981 het slapende horlogemerk Blancpain voor 22.000 Zwitserse Frank kocht, de Fifty-Fathoms opnieuw uitvond, en het merk in 1992 met grote winst verkocht. Datzelfde jaar stapte hij in bij Omega, waar hij in tien jaar tijd de verkopen verdriedrubbelde.

Maar het meest van al bewees hij het met een merk dat minder oud was, minder bekend was en minder eigenheid had: Hublot. De Zwitsers-Luxemburgse horloge-ondernemer zag het potentieel van dit merk en kocht zich in 2004 in. Maar ditmaal verkocht hij het niet alleen, hij bleef ook nog jarenlang verbonden aan het merk. In Hublot vond hij iets wat hij nergens anders kon doen.

Omdat dit merk uit de jaren tachtig maar één echt model had, kon Biver het veel meer gebruiken als canvas voor zijn eigen visie. Omdat het niet gebonden was aan ellenlange tradities, kon hij het juist gebruiken om die tradities constant te bevragen.

Lees ook: wie deze Hublot snapt, snapt horloges

Voetbal te plat?

De eerste samenwerking was met de Zwitserse voetbalbond.

Een van die wijsheden was: voetbal is te volks voor de horlogerie. Te plat, gespeeld door te simpele figuren, voor eenvoudige mensen. Niet zoals polo, of zeilen, of de racerij. Hoe Hublot precies in de voetballerij stapte, vertelt Ricardo Guadalupe, ceo, in een exclusief interview met 0024. “In 2006 durfden we de stap voor het eerst aan, met een horloge voor het nationale team van Zwitserland.”

Daarna kwam de vondst die vele merken daarna nog jaren heeft laten zien. In 2008 was die voor het eerst te zien: het bord met de minuten blessuretijd dat omhoog gehouden werd met Hublot-sponsoring. Guadalupe kan er nog steeds van glunderen. “Het was fenomenaal,” zegt hij. “Het gaf ons ongelooflijke zichtbaarheid op het veld en op televisieschermen over de hele wereld. Het vierde scheidsrechtersbord in de vorm van de Big Bang is een werkelijk iconisch hoofdstuk in Hublots verhaal met voetbal.”

De gouden vondst van Hublot: het blessuretijdbord.

Guadalupe was een van de leiders van het merk toen de beslissing gemaakt werd om in de sport te investeren. Hij herinnert zich de overwegingen. “Destijds durfde geen enkel luxemerk de voetbalwereld in te gaan. Hublot was toen nog een heel jong merk. We begrepen de kracht van voetbal, van het spel. We wisten dat dit een unieke kans zou zijn om zichtbaarheid voor het merk te creëren – en we durfden de eerste te zijn! Nu is Hublot bijna synoniem met voetbal.”

Dat juist Hublot deze keuze durfde te maken, heeft alles te maken met het karakter van het merk. Hublot werd in 1980 opgericht door de flamboyante Italiaanse ondernemer Carlo Croco met een horloge dat toentertijd al de horlogewenkbrauwen deed fronsen met een combinatie die tegenwoordig alom gewaardeerd wordt. De eerste Hublot had namelijk een klassiek gouden kast in combinatie met een uitgesproken moderne band van rubber.

Deze horloges zijn namelijk gemaakt om emotie op te roepen, niet om in de menigte te verdwijnen. Dat is de raison d’etre van dit merk, elk horloge moet die kernwaarden hebben. En dat is altijd al zo geweest.

Designer Richard Orlinsky kent the art of fusion.

Guadalupe is sinds 2012 ceo van het merk en heeft dat karakter samengevat in de slogan ‘The Art of Fusion’. Het merk fuseert constant allerlei dingen met elkaar die niet voor de hand liggen. Zowel in de kunsten, zoals de Classic Fusion en de visie van designer Richard Orlinski, maar ook ‘keukenkunsten’ zoals te zien in het horloge dat werd gemaakt van Damascus-staal. Hublot is constant bezig die grenzen te verleggen.

Daar heeft Guadalupe een bredere filosofie over. Zo vertelt hij dat het in de voetballerij doel was om ook de supportersgroepen van horloges en voetbal te laten fuseren. Hij vertelt: “Voetbal is een sport die mensen samenbrengt, we wisten dat we hierdoor iets unieks zouden kunnen creëren. Het heeft ons geholpen unieke ervaringen voor onze klanten te creëren, door een gepassioneerde gemeenschap van voetballegendes te creëren. Toen we voor het eerst met voetbal begonnen, wisten we dat het een geweldig platform zou zijn om het merk aan de wereld te presenteren. Door samen te werken met clubs, spelers, competities en toernooien is Hublot over de hele wereld bekend geworden als de belangrijkste luxespeler in het voetbal.”

 

Thuis in de skybox

De Braziliaanse voetballegende Pele met Hublot.

In de jaren die volgden, groeide de aanwezigheid van Hublot rondom de voetbalvelden, maar ook in de skyboxen. Grote namen werden verbonden.

Guadalupe: “De samenwerking met Pele was een van de meest unieke; hij is een legende in het voetbal en een ongelooflijk persoon. We hadden zoveel geluk dat hij deel uitmaakte van onze familie. Dit was veel meer dan een eenvoudige samenwerking. Het duurde vele jaren en ging verder dan branding naar een menselijke vriendschap die veel betekenis en waarde bracht voor mij persoonlijk, maar ook voor het merk. De samenwerking die voor mij als voetballiefhebber veel heeft betekend, is die met Maradona. Omdat ik een fan van hem was, zie ik hem spelen. Hem persoonlijk ontmoeten was gewoon… WAOUW. En de ontmoeting die we in 2016 organiseerden tussen Pelé en Maradona, was niet van deze wereld. Vanaf dat moment werken we met unieke persoonlijkheden om hun fascinerende wereld met onze klanten te delen.

‘Mbappé snapt onze horloges’, zegt Guadalupe.

Qua toernooien moet het WK in Brazilië een van de meest memorabele momenten zijn. Ik zal ook nooit het WK in Qatar vergeten, waar een van de meest legendarische en iconische finales uit de geschiedenis van het toernooi plaatsvond.

Vandaag zijn we erg trots op Kylian Mbappé, een genie in het voetbal met een ongelooflijk unieke drive en talent. Mbappé begrijpt onze horloges.”

In Nederland heeft die liefdesrelatie geleid tot een minstens zo vruchtbare samenwerking. Het merk wordt in ons land gerepresenteerd door juweliershuis Schaap en Citroen. Deze partij speelde een grote rol in het succes van Hublot in Nederland en zag ook heil in de voetballerij. Al in 2011 werd het merk verbonden aan Ajax.

Liefde voor de sport

Ricardo Guadalupe, Hublot CEO met Mark van Nieuwkerk, CEO Schaap en Citroen.

Sindsdien heeft deze samenwerking gezorgd voor succes op het gebied van naamsbekendheid in Nederland. Dat die samenwerking zijn vruchten afwerpt, bleek onlangs toen Hublot samen met Schaap en Citroen besloot de sponsoring te verlengen tot 2026. Of Guadalupe echt van de laatste standen in de Eredivisie op de hoogte is, valt te betwisten gezien zijn opmerkingen over de Amsterdamse club: “Sinds het begin van onze samenwerking is Ajax blijven schitteren als een van de meest opwindende teams van Europa”.

Tijdens een bezoek aan de van de Amsterdamse boutique is die connectie nog duidelijk voelbaar. De ‘Spirit of Big Bang’ leeft in elk detail van het merk. Hublot is gemaakt om emoties op te roepen en daarbij hoort liefde voor de sport. Het motto van Guadalupe is in elk geval duidelijk: “Voetbal is leven! Het maakt deel uit van het DNA van Hublot en we zullen de leider op het gebied van luxe in de sport blijven.”

Voor meer informatie, zie hublot.com

Tags : HublotMbappéVoetbal
Gandor Bronkhorst

The author Gandor Bronkhorst

Horloge-expert en drijvende kracht achter de online kanalen van 0024. Schrijft longreads en volgt horlogenieuws op de voet. Met een carrière bij onder andere Esquire, Monochrome en De Telegraaf kent hij de horlogerie van binnen en buiten.