close
News

‘This Is Our Time’ Megapod X Ace Jewelers X Laser 3.14

Ikepod x Ace Juweliers edition brengen straatkunst naar de pols

Ace Juweliers lanceert, in samenwerking met het horlogemerk Ikepod, straatkunstenaar Laser 3.14 en ontwerper ABC de limited-edition ‘Megapod This Is Our Time’. Het ontwerp springt meteen in het oog door de zin op de wijzerplaat: ‘This Is Our Time’ van Laser 3.14. Ook staat de handtekening van de kunstenaar, geprint in het glas op de 12-uurspositie. Dit geeft het effect van street art: alsof het signatuur over het Ikepod-logo is gespoten. Van dit bijzondere horloge zijn er slechts 30 gemaakt.

Statement om de pols

Elke Megapod is een uiting van de visie van Ikepod om horloges te zien als draagbare kunstwerken. Ikepod combineert moderne kunst en design met horlogetechniek. Ook ‘This is our Time’ Megapod x Ace Juweliers x Laser 3.14 is een statement dat het traditionele uiterlijk van het horloge doorbreekt.

Rebels design

Met de al even indrukwekkende naam: This Is Our Time Megapod X Ace Jewelers X Laser 3.14, is ook deze Megapod van Ikepod veel meer dan een horloge. Het is een grensverleggend ontwerp waar de werelden van straatkunst, design en horlogerie samenkomen. Het horloge is ontstaan uit een samenwerking tussen Ace Jewelers, het vooruitstrevende horlogemerk Ikepod, de mysterieuze Amsterdamse straatkunstenaar Laser 3.14 en multidisciplinair ontwerper ABC. Met het rebelse ontwerp wordt niet alleen een opvallend horloge aangeboden maar ook een uitnodiging aan verzamelaars, kunstliefhebbers en horloge fans om na te denken over wat een horloge kan symboliseren.

Bijzondere samenwerking

De samenwerking tussen Ace Juweliers, Ikepod, straatkunstenaar Laser 3.14 en ontwerper ABC begon in hartje Amsterdam. Alon Ben Joseph, mede-eigenaar van Ace Jewelers, was al lang gefascineerd door het werk van Laser 3.14, een straatkunstenaar wiens identiteit mysterieus blijft, maar wiens graffiti door de hele stad te zien is. In 2022 stuurde Alon een bericht naar Laser 3.14 via Instagram. Tot zijn verrassing kwam er een reactie terug: de kunstenaar was enthousiast over het idee om zijn straatpoëzie te vertalen naar de wereld van horloges. Dat voor de uitvoering juist een samenwerking is aangegaan met Ikepod is ‘een match made in art’. Ook Christian-Louis Col, de huidige eigenaar van Ikepod, omarmde het idee meteen en zag potentieel in de samenwerking met Laser 3.14 en ABC.

Horloge met urban expressie

Het Megapod ‘This Is Our Time Megapod X Ace Jewelers X Laser 3.14’ valt in de eerste plaats op door het ontwerp. De tekst “This Is Our Time”, in Laser 3.14’s iconische graffiti-stijl, is prominent aanwezig op de wijzerplaat. De kleuren zwart en rood zijn de kleuren van de vlag van Amsterdam, wat een extra verwijzing is naar het urban karakter van het horloge.

De Megapod ‘This Is Our Time’ heeft een kastdiameter van 46 millimeter en is uitgerust met een betrouwbaar automatisch uurwerk, wat zorgt voor precisie en een soepele tijdweergave. De kast is gemaakt van roestvrij staal, afgewerkt met een zwarte siliconen band en een anti-reflecterend saffierglas.

De mysterieuze artist van de Amsterdamse straatkunst

Laser 3.14 is al meer dan 15 jaar een van de meest invloedrijke street art artists binnen de Amsterdamse straatkunst. Zijn poëtische graffiti is door de hele stad te vinden en daagt voorbijgangers uit om na te denken over de maatschappij. Ondanks wereldwijde erkenning blijft Laser 3.14 anoniem, wat bijdraagt aan de mystiek van de artiest. ABC, ook wel ‘Anything But Cheap’, is een veelzijdige ontwerper met een achtergrond in industrieel productontwerp. Hij heeft eerder met Laser 3.14 gewerkt en vertaalde diens straatkunst naar commerciële producten.

Tags : Ace JewelersIkepod
0024 Editorial Team

The author 0024 Editorial Team

When we started publishing our first high-end watch magazine in 1999, we had only one intention: increasing the popularity of high-quality mechanical watches. Now, many years later, this has not changed at all. In 2017 we have reinvented ourselves to serve our readers in a different and better way. Starting in 2017, the new 0024 is again better equipped to interact with the changing world of high-end watches. The new 0024 HORLOGES magazine (written in Dutch) will be at least a 200 pager: that’s twice the volume of our magazine in the old days.