close
News

Chanel verwerft een strategisch belang in high-end horlogemerk MB&F

Frédéric Grangié
Frédéric Grangié, president van Chanel Watches & Fine Jewellery

Chanel heeft als partner getekend voor een belang van 25 procent in MB&F. De investering is een strategische beslissing. Chanel heeft de ambitie om de eigen expertise in de wereld van het luxe horloge verder te ontwikkelen en daarmee de eigen positie te versterken.

Friends

Het in Genève gevestigde MB&F werd opgericht in 2005 door Maximilian Büsser. De afkorting staat voor Maximilian Büsser & Friends. Het merk staat bekend om zijn avantgardistische benadering van horlogedesign, waarbij horloges worden gecreëerd die meer zijn dan alleen tijdsaanduiders; ze worden vaak beschouwd als miniatuurkunstwerken. MB&F’s ontwerpen zijn innovatief en futuristisch, met ongebruikelijke vormen, materialen en complicaties. Een belangrijke rol voor de creaties is weggelegd voor de ‘Friends’. Veel van hun horloges worden ontwikkeld in samenwerking met andere horlogemakers en ontwerpers, wat zorgt voor een rijke diversiteit aan stijlen en technieken.

Grenzen verleggen

MB&F staat bekend om horloges met complexe uurwerken en functies, wat ze bijzonder aantrekkelijk maakt voor horlogeliefhebbers en verzamelaars. Bekende MB&F modellen zoals de HM (Horological Machine) en LM (Legacy Machine) series, combineren technische innovaties met klassieke elementen. De ontwerpen worden nog altijd gemaakt volgens de visie van oprichter Maximilian Büsser: de grenzen van horlogedesign en techniek verleggen door te werken vanuit een sterke focus die gericht is op kunst en emotie.

Langetermijnstrategie

Chanel lanceerde zijn eigen horlogemakerij in 1987, met een ontwerpstudio op Place Vendôme in Parijs en investeerde in G&F Châtelain Manufacture in La Chaux-de-Fonds, Zwitserland, dat in 1993 door de groep werd overgenomen. Uit de recente investering in MB&F blijkt opnieuw de wens en langetermijnstrategie van Chanel om te blijven evolueren en te investeren in de toekomst van high-end horlogemakersexpertise, creatie en design.

Uitbreiding van een netwerk

De samenwerking volgt op eerdere investeringen van Chanel in luxe horlogemerken zoals Romain Gauthier (2011) en F.P. Journe (2018). Chanel creëert hiermee een eigen ecosysteem van horlogemakers en componentleveranciers, waarbij elk merk onafhankelijk blijft opereren. Oprichter Maximilian Büsser houdt 60% van de aandelen in MB&F, terwijl zijn partner Serge Kriknoc 15% bezit. Het partnerschap werd ondertekend tussen Chanel SARL, de Zwitserse vestiging van Chanel, en MB&F. Maximilian blijft, samen met zijn managementteam, verantwoordelijk voor de creatie en het algemeen management.

Frédéric Grangié

Eigen koers

Frédéric Grangié, president van Chanel Watches & Fine Jewellery: “We zijn verheugd om een strategisch partnerschap met MB&F te ondertekenen, die dezelfde waarden van onafhankelijkheid, creativiteit en excellentie delen.” Maximilian Büsser, oprichter van MB&F, voegt hieraan toe: “Het was onze verantwoordelijkheid, gezien de gunstige omstandigheden en met ons managementteam op zijn best, deze grote stap te zetten om onze lange termijn toekomst veilig te stellen – een natuurlijke evolutie voor een bedrijf dat volgend jaar zijn 20-jarig bestaan viert. De investering van Chanel stelt ons in staat onze onafhankelijke koers voort te zetten, vrij van groeidruk, en versterkt onze operaties door ons toegang te geven tot hun bredere ecosysteem en netwerk van gespecialiseerde leveranciers.”

Prijswinnend in de lift

MB&F heeft tot nu toe 9 prijzen gewonnen van de Grand Prix d’Horlogerie de Genève, waaronder de “Aiguille d’Or”, de hoogste onderscheiding voor het de beste horloge van het jaar. Het bedrijf vervaardigde in 2023 419 horloges en genereerde een omzet van 45,4 miljoen. Dit betekende voor 2023 een productiestijging van 99 stuks. Twee jaar eerder, in 2021, werd een parallel merk gelanceerd, M.A.D.Editions, dat momenteel ongeveer 3.500 stuks per jaar produceert. Opgericht door Gabrielle Chanel aan het begin van de 20e eeuw, is Chanel een van de leiders binnen het luxe segment van zijn haute couture en ready-to-wear-collecties, lederwaren, modeaccessoires, brillen, parfums, make-up, huidverzorging, sieraden en horloges. Bij Chanel werken wereldwijd meer dan 36.500 mensen.

Tags : ChanelMB&F
0024 Editorial Team

The author 0024 Editorial Team

When we started publishing our first high-end watch magazine in 1999, we had only one intention: increasing the popularity of high-quality mechanical watches. Now, many years later, this has not changed at all. In 2017 we have reinvented ourselves to serve our readers in a different and better way. Starting in 2017, the new 0024 is again better equipped to interact with the changing world of high-end watches. The new 0024 HORLOGES magazine (written in Dutch) will be at least a 200 pager: that’s twice the volume of our magazine in the old days.