Schoenpoetsen, de liefde voor patina en een hechte relatie met Chanel hebben van Bell & Ross een wereldwijde begrip gemaakt onder horlogeliefhebbers. Zal het jonge Franse horlogemerk ook uitgroeien tot een veilinglieveling? Net als mijn vader hou ik van schoenen en de manier waarop ze ouder worden. En toen ik een kind was, betaalde mijn vader me een zilveren munt van vijf frank elke keer dat ik zijn schoenen poetste. Ik denk dat dit de reden is waarom ik van patina houd”, vertelt Carlos Rosillo me terwijl hij het hoofdkantoor van Bell & Ross in Parijs bezoekt en een groot boek over patina doorbladert. Zeker niet uw dagelijkse lectuur – tenzij u Carlos Rosillo en Bruno Belamich bent.
Bell & Ross werd opgericht door de twee Franse jeugdvrienden, Bruno Belamich uit Bourgogne en Carlos Rosillo uit Parijs (Belamich is de Bell en Rosillo is de Ross in de merknaam), die besloten een zeer ambitieus ontwerpproject aan te gaan terwijl Belamich hij doet zijn ontwerpstudies en Rosillo zijn MBA. Ondanks de zeer sterke twijfels die de juryvoorzitter tijdens de presentatie uitte over het horlogeproject, begonnen de twee vrienden hun horlogebedrijf in 1992 met de hulp van Helmut Sinn, de oprichter van het Duitse horlogemerk SINN. Geconcentreerd op militaire en luchtvaart geïnspireerde ontwerpen en alleen werkend met staal en titanium, waarvan sommige werden aangeboden met een zwarte PVD-coating, waren de twee jonge Fransen zo succesvol met hun collectie dat ze al snel investeerders nodig hadden om te groeien na slechts een paar jaar in de bedrijf.
Enter Chanel
Omdat ze echter niet per se op zoek waren naar geld, maar in plaats daarvan op zoek waren naar een investeerder die hen toegang kon geven tot betere Zwitserse productiefaciliteiten en bewegingen, stelde een durfkapitalist voor om de Chanel-eigenaren, de machtige familie Wertheimer, te ontmoeten. Het bleek dat Alain en Gerard Wertheimer Bell & Ross heel goed kenden, aangezien het hoofdkantoor van Chanel New York naast een Bell & Ross-retailer lag. Dus toen ze elkaar in 2001 voor het eerst ontmoetten, lieten de gebroeders Wertheimer trots hun polsen zien, beiden met klassieke Bell & Ross-horloges. “Dit was puur geluk”, zegt Rosillo over de ontmoeting. “Maar met Chanel als onze meter kregen we meteen toegang tot niet alleen speciale productiefaciliteiten, maar ook tot de beste keramische horlogekasten die in Zwitserland zijn geproduceerd.”
Lees: Bell & Ross BR03-92 bouwt voort op eigen heritage
De geboorte van een icoon
Het duurde echter tot 2005 voordat Bell & Ross echt alle ogen veroverde. Dat jaar vertelde Carlos Rosillo aan Bruno Belamich: “Stop met proberen het mooiste horloge te maken en begin na te denken over wat Bell & Ross werkelijk is.” Belamich bedacht een vierkant horloge geïnspireerd op het instrumentenpaneel van een cockpit en creëerde, waarschijnlijk zonder het te beseffen, een modern icoon, de illustere BR-01. Zoals Belamich het zelf zegt: “De uitdaging is niet om een mooi horloge te maken. De uitdaging is om een uniek horloge aan te bieden. En de BR-01 is precies dat.” De BR-01 heeft Bell & Ross naar nieuwe hoogten getild en nu, tien jaar nadat de nieuwe ”baby” werd geboren, biedt Bell & Ross een overvloed aan verschillende BR-01-ontwerpen, waarvan vele gecompliceerde horloges met tourbillons, koppelindicatoren, skeletbewegingen enz. En sommige zijn zelfs van brons.
De liefde voor patina
Carlos Rosillo’s levenslange fascinatie voor patina wordt heel duidelijk als je kijkt naar de Bell & Ross aangeboden voor de Only Watch-veiling van dit jaar, die op 7 november in Genève werd gehouden. De unieke steampunk-achtige BR01 Skull Bronze Tourbillon voor de tweejaarlijkse liefdadigheidsveiling van unieke uurwerken is natuurlijk een nieuw horloge, maar de 46 mm bronzen kast die voor dit spectaculaire uurwerk is gebruikt, is al verouderd en zal er daarom niet alleen uniek uitzien op zichzelf , maar ook liefhebbers van patina aanspreken, niet in de laatste plaats Carlos Rosillo zelf. “Ik hoop oprecht dat dit horloge een hoge hamerprijs krijgt. Niet op Patek Philippe-niveau natuurlijk. Maar ik heb echt heel hoge verwachtingen van dit horloge”, vertelt hij me. En met een eindresultaat van CHF 100.000 werden die verwachtingen ingelost.
LEES OOK: DE NIEUWE MONSIEUR DE CHANEL IS EEN WARE GENTLEMAN
Solide veilingresultaten
Met een eindresultaat van 100.000 frank werden die verwachtingen ingelost, niet alleen vanwege het uiterlijk van het horloge, maar ook vanwege de complicaties zoals de regelaar, tourbillon en 5-daagse gangreserve-indicator. En vanwege het feit dat Bell & Ross al een stevige interesse in zijn horloges heeft ervaren, ook al heeft het Franse bedrijf slechts iets meer dan twee decennia aan horlogemakerij. Toen Bell & Ross in 2012 drie gelimiteerde horloges aanbood op een veiling met luchtvaartthema bij het Franse veilinghuis Artcurial, overtroffen de resultaten de prijzen waarvoor alle drie de horloges oorspronkelijk werden aangeboden in 2007 en 2009 met 2-350 procent; een van de horloges is gemaakt met een carbon middenkast, wat bewijst dat het werken met exotische materialen niets nieuws is voor het Franse horlogemerk.