close
NewsNieuws

Bioceramic Scuba Fifty Fathoms: 5 speciale duikhorloges ter ere van 70 jaar Blancpain Fifty Fathoms

Blancpain en Swatch doken samen in een bijzondere samenwerking. Geïnspireerd op de vijf wereldoceanen, creëerden de twee horlogemerken samen vijf speciale modellen ‘Blancpain X Swatch Bioceramic Scuba Fifty Fathoms’. De duikhorloges zijn uitgebracht ter ere van de 70e verjaardag van het Blancpain Fifty Fathoms duikhorloge.

Elke Blancpain X Swatch draagt de naam van een van de vijf wereldoceanen: Arctic Ocean, Pacific Ocean, Atlantic Ocean, Indian Ocean en Antartic Ocean. De kasten van de Blancpain X Swatch-modellen zijn gemaakt van Bioceramic. Dit gepatenteerde materiaal bestaat voor twee derde uit keramiek en voor een derde uit plantaardige materialen uit de zaden van de Ricinus communis plant.

De Bioceramic Scuba Fifty Fathoms is kleurrijk

Waar Blancpain zijn Fifty Fathoms-duikhorloges uitbrengt in zwart, blauw en groen, is voor deze special editions gekozen voor oranje (Arctic), zwart/geel (Pacific), lichtblauw (Atlantic), diep zeegroen (Indian) en koelgrijs (Antartic). Alle belangrijkste kenmerken van de Fifty Fathoms zijn aanwezig in de Swatch-versie met 42,3 millimeter kast, zoals een met unidirectionele bezel met anti-krascoating en Liquidmetal™-uurmarkeringen en een waterbestedigheid tot 50 fathoms.

Swatch-uurwerk SISTEM51

Anders dan bij modellen van Blancpain is de Bioceramic Scuba Fifty Fathoms uitgerust met het mechanisch Swatch-uurwerk SISTEM51. Het uurwerk met een gangreserve van 90 uur, heeft slechts 51 onderdelen. Het is anti-magnetisch dankzij een Nivachron™- veer. Tien jaar geleden, in 2013 zorgde de SISTEM51 voor een kleine revolutie in de wereld van automatische horloges dankzij een voorkant die de tijd vertelt, en een achterkant die een verhaal vertelt. In overeenstemming met dit idee is de achterkant van alle vijf de horloges voorzien van een illustratie van een kleurrijk oceaandier. De NATO-horlogebanden, in een overeenkomstige kleur met de kast, zijn gemaakt van gerecyclede visnetten die zijn opgevist van de oceaanbodem.

Protect what you love

Het Blancpain X Swatch logo is te vinden op de wijzerplaat en de kroon. Het woord ‘Swatch’ staat ook op de kast, net als ‘Blancpain’ op de originele Fifty Fathoms horloges. Op de achterkant van het horloge staan inspirerende inscripties zoals ‘passion for diving’, ‘licence to explore’, ‘ocean breath’, ‘protect what you love’ en ‘immerse yourself’.

Trots op de samenwerking

Voor een trotse Marc A. Hayek, president en CEO van Blancpain, die in 2003 de Fifty Fathoms opnieuw lanceerde, heeft de samenwerking met Swatch ook symbolische waarde: ‘Zonder Swatch zou de Zwitserse horloge-industrie het simpelweg niet hebben overleefd. We waren het aan onszelf verplicht om met dit merk, een even grote pionier als Blancpain samen te werken. Het resultaat is een zeer geslaagde versie van ons iconische model, opnieuw geïnterpreteerd, op een heel eigen manier vanuit een heel eigen visie.’

Ontstaan uit liefde voor onze oceanen

Met de lancering in 1953 van de Fifty Fathoms, ontstonden ook nauwe banden tussen Blancpain en diepzeepioniers, ontdekkingsreizigers, oceanografen en onderwaterfotografen. Deze banden hebben ertoe geleid dat Blancpain sterk betrokken is bij de bescherming van de oceanen. Via het Blancpain Ocean Commitment-programma, doneerde Blancpain al ruim 20 miljoen euro ten behoeve van twintig grote wetenschappelijke expedities die hebben bijgedragen aan de beschermde van oceanen en zeeën. De nieuwe Bioceramic Scuba Fifty Fathoms duikhorloges voegt een nieuwe samenwerking en een nieuw hoofdstuk toe aan het verhaal van het iconische Blancpain duikhorloge.

Bioceramic Scuba Fifty Fathoms duikhorloges zijn alleen verkrijgbaar bij geselecteerde Swatch-winkels.

Tags : Blancpain
0024 Editorial Team

The author 0024 Editorial Team

When we started publishing our first high-end watch magazine in 1999, we had only one intention: increasing the popularity of high-quality mechanical watches. Now, many years later, this has not changed at all. In 2017 we have reinvented ourselves to serve our readers in a different and better way. Starting in 2017, the new 0024 is again better equipped to interact with the changing world of high-end watches. The new 0024 HORLOGES magazine (written in Dutch) will be at least a 200 pager: that’s twice the volume of our magazine in the old days.