Een mooi horloge uitkiezen is altijd leuk, maar nóg mooier is het om een eigen horlogemerk op te zetten. Lastig? Dat zeker, maar de drie oude vrienden achter Ligure Watches laten zien wat mogelijk is.
In de zomer van 2020 vonden drie oud collega´s (destijds werkzaam bij Ray-Ban Sunglasses) en inmiddels vrienden, elkaar na dertig jaar terug op een terras aan zee, in de Italiaanse regio Ligurië. Deze ontmoeting tussen de vrienden met gemeenschappelijke ervaring en een gedeelde passie voor horloges leidde tot het merk Ligure Watches. Het team achter het merk bestaat uit Loek Oprinsen, Pieter van Geet en Jannieke van Geet, samen goed voor ruim een eeuw aan ervaring in hun vakgebied. Zou het mogelijk zijn om zonder die ervaring een nieuw horlogemerk op te richten? Loek Oprinsen, al decennia werkzaam in de horlogebranche, heeft daar zijn twijfels over: “Alles kan, maar ik denk dat zoiets heel erg moeilijk wordt.”
LIGURE WATCHES
Ligure Watches beleefde zijn officiële lancering in het voorjaar van 2022, na een lange periode van voorbereiding. Daarbij hadden de drie teamleden elk hun eigen expertisegebied. Zij zijn sterk op het gebied van design (Jannieke van Geet), supply chain/marketing (Pieter van Geet) en commercie (Loek Oprinsen). Ondanks hun gezamenlijke kennis, ervaring en contacten vond ook het team achter Ligure Watches uitdagingen op hun pad. “Als jong merk is het vaak lastig om grote volumes te produceren en dat heeft geleid tot uitdagingen in de supply chain. Alles wat we bestellen, doen we in relatief geringe hoeveelheden. Het is dan een uitdaging om überhaupt leveranciers voor componenten te vinden die kleine aantallen willen produceren en dan ook voor een competitieve prijs”, legt Loek Oprinsen uit.
“Je kunt in Azië allerlei horloge-componenten kopen en deze als een soort Lego laten assembleren, maar wij hebben voor elk onderdeel, zoals de lunette, de kast, de kroon en de wijzers, eigen mallen moeten laten maken omdat ons design geen algemeen design is.” Vooral de wijzerplaat bleek een uitdaging. “Voor de wijzerplaat hebben we bijna een jaar gezocht naar een leverancier die onze specifieke wensen kon realiseren”, vertelt hij. “De rechthoekige indexen met rode streepjes bleken een enorme uitdaging. Elke index bestaat uit twee vakjes gevuld met een luminescerende substantie (Lum). Het heeft veel tijd gekost om iemand te vinden die het zo kon maken dat deze luminescerende substantie strak in de zeer kleine vakjes zit, maar we hebben geen concessies gedaan. Het is verleidelijk om concessies te doen, maar dan had het eindproduct nooit de ziel gehad die het nu heeft. Het resultaat is een product waarin elke detail klopt. Omdat de horloges worden in Nederland geassembleerd, zitten wij bovendien ook bovenop de controle.”
TARTARUGA
Hoewel Ligure Watches nog jong is, bestaat de collectie inmiddels uit veertien horloges. Deze zijn allemaal gebaseerd op het kenmerkende ontwerp van de Tartaruga-horlogekast (Tartaruga = Italiaans voor schildpad), dat met zijn specifieke schildpadvorm en kroon op vier uur het gezicht van het merk/horloge vormt. Een herkenbare en onderscheidende horlogekast is volgens Loek Oprinsen belangrijk voor het jonge merk. “De Tartaruga-kast zorgt voor een bepaalde identificatie, het is key om daarop voort te borduren zodat het design in het onderbewuste van klanten gaat landen. Daar is absoluut tijd voor nodig en die nemen we.”
Met de solide basis die ze nu hebben gelegd, kijkt Ligure Watches voorzichtig vooruit. Dat betekent niet dat al aan volgende collectie wordt gewerkt. “We zijn pas vier jaar bezig, wij staan nog in onze kinderschoenen,” zegt Loek Oprinsen die duidelijk maakt dat het team achter Ligure Watches zich niet gek laat maken door winstbejag op korte termijn, maar door trouw te blijven aan zijn oorspronkelijke visie, om op middellange termijn een duurzaam en gezond merk neer te zetten. “Onze hele ziel en zaligheid zit in Ligure Watches en er gaan heel veel tijd, energie en ook financiële middelen in zitten. Nu willen we de tijd nemen om dit merk ‘organisch’ te laten groeien en bloeien.”