close
News

Genève 2019: dag 1 VAN MENSELIJKE VECHTMACHINES TOT EEN PARADIJS VOOR ZOETEKAUWEN

Van menselijke vechtmachines tot een paradijs voor zoetekauwen

Mexicaanse bokser Saul 'Canelo' Alvarez voor Roger Dubuis

Roger Dubuis

De eerste dag op de SIHH begint met veel bombarie: Roger Dubuis introduceert de Mexicaanse boxer Canelo als ‘vriend van het merk.’ Een slimme zet, want hoewel het gros van de Nederlanders misschien nooit van hem gehoord heeft, is boksen een sport die een steeds groter publiek aan zich weet te binden en velen daarvan zijn erg gecharmeerd van de high-tech stijl die nu de boventoon voert bij Roger Dubuis. Deze is ook terug te vinden in de andere allianties die het merk heeft gesloten, zoals die met Lamborghini. Daarom kwam ook de Chief Technical Officer van het Italiaanse merk met de stier even langs om uit te leggen hoe hun DNA verwerkt is in de horloges van het Zwitserse huis.

Jaeger-LeCoultre

Jaeger-LeCoultre is ook weer zo’n merk dat gewoon doet waar ze goed in zijn: gecompliceerde horloges maken met een fraaie afwerking en oog voor detail. Dit laten ze in eerste instantie vooral zien met de Master Grande Tradition Gyrotourbillon Westminster Perpétuel, een nieuw lid van de befaamde Hybris Mechanica familie. Het is een horloge dat opvalt door zijn multi-axis tourbillon, eeuwigdurende kalender en minute repeater met Westminster slagwerk, maar dat in tegenstelling tot eerdere creaties opvallend draagbaar is met een diameter van 43 millimeter een een hoogte van slechts 14,08 millimeter. Verder tooit Jaeger-LeCoultre zich in het blauw, met spectaculaire blauwe emaille wijzerplaten voor enkele leden van de Master Ultra Thin collection, alsmede enkele met diamant gezette nieuwe modellen voor dames in de Rendez-Vous collectie.

Toch kunnen we deze creatie ons toch moeilijk voorstellen om de pols van een succesvolle ondernemer die op zaterdag in zijn Panamera Turbo op zoek is naar een parkeerplaats op de P.C. Hooftstraat

Laurent Ferrier

Laurent Ferrier presenteerde naast enkele nieuwe variaties op de reeds bestaande creaties ook een heel nieuw model: de Bridge One. Het model doet nog het meeste denken aan horlogeontwerpen die in de jaren ’50 in Amerika populair waren, maar dan groter uitgevoerd. Wij vinden de kastvorm tegen het excentrieke aan zitten, iets waar we als calvinistische Hollanders misschien al wel snel last van hebben. Toch kunnen we deze creatie ons toch moeilijk voorstellen om de pols van een succesvolle ondernemer die op zaterdag in zijn Panamera Turbo op zoek is naar een parkeerplaats op de P.C. Hooftstraat. Het uurwerk is wel genieten, want dat creëerde Laurent Ferrier speciaal voor de Bridge One, en het past dan ook perfect in de kast.

Richard Mille

Voor Richard Mille is dit de laatste keer dat ze op de SIHH aanwezig zijn. Hun reden hiervoor is zo mooi dat het bijna arrogant klinkt: ze hebben het gewoon niet meer nodig. Richard Mille heeft nu al moeite om mensen die hun boutiques bezoeken enige keuze te bieden omdat de kostbare high-tech polssieraden van het merk als zoete broodjes over de toonbank vliegen. Het verder opbouwen van een dealer-netwerk heeft dan ook geen zin, dus doet Mille het tegenovergestelde. Met lokale evenementen op verschillende werelddelen zullen ze vanaf volgend jaar beter in staat zijn om met hun steenrijke clientele in contact te komen, en nieuwe modellen te lanceren. Voor de laatste keer op de SIHH betekent overigens niet dat ze er geen nieuwe horloges presenteren.

De goedkoopste versie kost al rond de 135.000 euro, een prijs die voor de gemiddelde zoetekauw toch een zure bijsmaak zal hebben

Wie zoet is krijgt lekkers en daarom presenteerde Richard Mille dit jaar een grote collectie dames modellen, geïnspireerd op fruit en snoep. Mille doet dit door high-tech materialen te combineren met traditioneel vakmanschap en het resultaat is verbazingwekkend! Niet alleen zijn de horloges leuk, maar de kwaliteit straalt er ook vanaf. Het blijven natuurlijk wel speeltjes voor alleen de alle rijksten onder ons, want de goedkoopste versie kost al rond de 135.000 euro, een prijs die voor de gemiddelde zoetekauw toch een zure bijsmaak zal hebben. Mille zal er niet wakker van liggen want de kans is erg groot dat alle varianten van deze limited editions aan het einde van de SIHH al lang en breed uitverkocht zijn.

 

Tags : Genève 2019Jaeger-LeCoultreLaurent FerrierRichard MilleRoger Dubuis
0024 Editorial Team

The author 0024 Editorial Team

When we started publishing our first high-end watch magazine in 1999, we had only one intention: increasing the popularity of high-quality mechanical watches. Now, many years later, this has not changed at all. In 2017 we have reinvented ourselves to serve our readers in a different and better way. Starting in 2017, the new 0024 is again better equipped to interact with the changing world of high-end watches. The new 0024 HORLOGES magazine (written in Dutch) will be at least a 200 pager: that’s twice the volume of our magazine in the old days.