Er zijn horloges waar we maar één blik op hoeven te werpen om te weten wat het is. We zetten ze voor je op een rijtje. Dit keer: het horloge dat werd ontworpen voor piloten, maar dat wordt gewaardeerd door iedereen … de Breitling Navitimer.
Een ooit zeer noodzakelijk horloge kan overbodig worden, maar dat betekent niet dat het minder geliefd is. De functionele eigenschappen van weleer, zijn de designkenmerken van vandaag:
- Een volle, maar overzichtelijke wijzerplaat waarop de chronograaffunctie (vaak) centraal staat.
- De rekenliniaalbezel, waarmee piloten verschillende berekeningen kunnen uitvoeren, zoals brandstofverbruik, vliegsnelheid en afstandsconversies.
- Een groter formaat dan een standaard dress watch, waarin de heritage als toolwatch tot uiting komt.
Het zijn de kenmerken die van de Breitling Navitimer een van de meest geliefde mechanische chronografen ooit maken. Het icoon in de Breitling-collectie is sinds 1956 verkrijgbaar in de winkel, maar de Navitimer is van oorsprong niet bedoeld als modieus accessoire. Het was een onmisbaar instrumenten voor piloten. Het ontwerp van Willy Breitling was in 1952 bestemd voor de gerenommeerde Amerikaanse Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) die hem vroeg om een nieuwe chronograaf voor haar leden te maken.
Hij besloot een innovatief, op de pols gedragen instrument te ontwikkelen waarmee piloten alle noodzakelijke vluchtberekeningen konden uitvoeren, inclusief de gemiddelde snelheid, de afgelegde afstand, het brandstofverbruik, de klim- of daalsnelheid en de conversie van mijlen naar kilometers of zeemijlen. Destijds vereisten berekeningen een logaritmische rekenliniaal. Willy Breitling paste daarom de originele logaritmische rekenliniaal van de Chronomat uit de jaren ‘40 aan voor luchtvaartdoeleinden en integreerde deze in een roterende ring, omgeven door kleine ‘kralen’ om hem gemakkelijker te kunnen draaien.
De kastdiameter werd vastgesteld op 41 millimeter, wat groot was voor die tijd, maar groot genoeg om ervoor te zorgen dat alle informatie van de wijzerplaat gemakkelijk leesbaar was. De leesbaarheid werd verder verbeterd door extra grote Arabische cijfers gevuld met radium die efficiënt contrasteerden met de zwarte wijzerplaat.
Het pilotenhorloge kreeg de naam Navitimer, een combinatie van de woorden navigatie en timer. Zo’n zeventig jaar later zijn piloten niet meer afhankelijk van hun horloge om een vliegtuig veilig aan de grond te zetten, maar de Navitimer is hiermee niet in de la beland. Integendeel, de Navitimer is er in talloze uitvoeringen, voor wie een functioneel horloge zoekt of juist graag de mode volgt. De Navitimer is er nu voor iedereen.