Op 10 februari begint volgens de Chinese jaartelling het Jaar van de draak. De draak is het enige mythische wezen in de Chinese dierenriem en staat voor kracht, succes en voorspoed. Johnnie Walker laat deze symboliek tot de verbeelding spreken in de ‘Johnnie Walker Blue Label Lunar New Year Limited Edition’. De box, het label en de afbeelding op de fles zijn voor deze editie ontworpen door de Aziatisch-Amerikaanse kunstenaar James Jean.
James Jean (1979) staat bekend om de harmonie tussen fantasie en realisme in zijn werk. Zijn kunst, beïnvloed door een divers scala aan historische stijlen en culturen, spreekt wereldwijd tot de verbeelding van kunstliefhebbers. Jean illustreerde al voor de The New York Times, de Amerikaanse Playboy en tekende de hoes voor het album ‘My Chemical Romance’ van de Amerikaanse rockband The Black Parade.
Voor zijn werk ontving hij belangrijke kunstonderscheidingen. Waaronder een Eiser Ward, de Oscar binnen de comics-wereld en drie Harvey Awards, de oudste en meest prestigieuze awards voor de comics-industrie. Ook is hij onderscheiden met twee gouden en een zilveren medaille door de Los Angeles Illustrators Society en ontving de kunstenaar een gouden medaille van de New York Society of Illustrators.
Voor 2024, het jaar van de draak, bracht Jean een houten draak tot leven in een creatie voor Johnnie Walker. De kunst op de Johnnie Walker Blue Label x James Jean Lunar New Year Limited Edition toont een machtige houten draak in een oud bos. Het mythologische wezen symboliseert ambitie en de belofte op geluk, vergelijkbaar met hoe rijpende whisky’s tot hun recht komen na rijping in houten vaten.
James Jean: “We wilden een draak creëren die respect voor het verleden brengt, en gelijktijdig de boodschap van innovatie en optimisme uitstraalt. Dit past bij de Johnnie Walker Keep Walking-spirit. In de afbeelding zitten meerdere verborgen elementen – lagen om te ontdekken, net als de lagen in deze unieke whisky. Ik heb chrysanten opgenomen, waaruit vloeibaar goud stroomt – geïnspireerd door Johnnie Walker whisky’s – en kolibries die nippen aan de kostbare nectar. Hoe dichter bij je komt, hoe meer details de afbeelding onthult.”
“In James Jean’s interpretatie van ‘De Houten Draak’ voor Johnnie Walker Blue Label Lunar New Year komen traditie en innovatie samen”, vult Joao Matos, Global Marketing and Innovation Director van Johnnie Walker aan. “We zijn verheugd om het Jaar van de Draak te vieren met dit prachtige, limited edition-design.”
De Johnnie Walker Blue Label Limited Edition x James Jean is vanaf 8 januari 2024 verkrijgbaar voor € 239,99 euro via malts.com.