close
NewsNieuws

M.A.D.Editions ✕ Jean Charles De Castelbajac M.A.D.1 ‘Time To Love’

Het Zwitserse MB&F (Maximilian Büsser & Friends) gaat graag bijzondere samenwerkingen aan met horlogemakers, kunstenaars en ontwerpers om bijzondere horloges te creëren. Dit leidt keer op keer tot opmerkelijke en vaak complexe horloges die meer op mechanische kunstwerken lijken dan op een instrument om tijd vanaf te lezen. Een nieuw stuk uit het ‘vriendencollectief’ is de M.A.D.1 ‘Time to Love’ en is gemaakt is samenwerking met de Franse ontwerper Jean-Charles de Castelbajac.

De man en legende achter de M.A.D.1 ‘TIME TO LOVE’

MB&F-oprichter Maximilian Büsser is al jaren een bewonderaar van de inmiddels 74-jarige Castelbajac: ‘Jean-Charles de Castelbajac staat voor vijf decennia creativiteit’, aldus Büsser. ‘Al heel vroeg was hij in staat om een unieke stijl te creëren, en artistieke wegen te bewandelen die anderen nog niet waren ingeslagen. Om vervolgens in de loop der jaren zichzelf steeds opnieuw uit te vinden.’ Castelbajac heeft altijd een multidisciplinaire benadering van zijn werk gehad, waarbij hij verschillende werelden met elkaar verbindt. Onder andere door samen te werken met kunstenaars als Andy Warhol, Keith Haring, Robert Mapplethorpe en Jean-Michel Basquiat. Jean-Charles de Castelbajac is als ontwerper bekend om zijn gedurfde creaties zoals de teddybeerjas, zijn ‘poncho voor twee’, zijn Barack Obama-jurken en de gewaden die hij maakte voor paus Johannes Paulus II.

Bewaker van tijd

Voor de M.A.D.1 ‘Time to Love’ gebruikte de ontwerper zijn kenmerkende kleuren – rood voor passie, blauw voor hoop en geel voor menselijke warmte. De uurschijf is uitgevoerd in felgroen. De indexen zijn vormgegeven in het handschrift van Jean-Charles de Castelbajac. Een tweede ‘handtekening’ is een Frans citaat op de wijzerplaat: ‘Ce trésor rare et précieux, c’est ta vie. Le temps vole de ses ailes blanches. Tu es le gardien de ton temps.’ Wat staat voor: ‘Deze zeldzame en kostbare schat is jouw leven. De tijd vliegt met zijn witte vleugels. Jij bent de bewaker van je tijd.’ Op de kroon is een gravure van een engel te zien die met de maan praat, een terugkerend thema in Castelbajac kunstcreaties. De M.A.D.1 ‘Time to Love’ is gelimiteerd tot 999 stuks en wordt geleverd met twee bandjes – zwart en wit – met daarop geborduurd ‘Time to Love’.

MB&F en Castelbajac

Al in de jaren 1980 was MB&F-oprichter Maximilian Büsser een bewonderaar van de kunstenaar en ontwerper Jean-Charles de Castelbajac. Hij bewonderde de avant-gardistische ontwerpen en het gebruik van primaire kleuren. De artistieke carrière van Jean-Charles de Castelbajac zelf begon in 1968, toen hij samen met zijn moeder, Jeanne-Blanche, het prêt-à-porterbedrijf Ko & Co oprichtte. In de daaropvolgende jaren zouden tal van ontwerpers een beroep doen op zijn talenten als freelance ontwerper. In 1973 hield hij zijn eerste modeshow en de rest is geschiedenis. Tegen het einde van het decennium was hij een modefenomeen geworden met boetieks in Parijs, New York en Tokio. In de jaren 1980 en 1990 maakt de kunstenaar kostuums voor films, toneelkostuums voor muzikanten en zelfs meubels. Van 2018 tot 2022 was Castelbajac artistiek directeur van United Colors of Benetton.

Net als bij eerdere M.A.D. Editions is een deel van de oplage exclusief gereserveerd voor MB&F Tribe-leden en leveranciers. De helft van de oplage is beschikbaar voor geïnteresseerde, die via een loterij de mogelijkheid krijgen een ‘M.A.D.1 Time to Love’ te bemachtigen.

0024 Editorial Team

The author 0024 Editorial Team

When we started publishing our first high-end watch magazine in 1999, we had only one intention: increasing the popularity of high-quality mechanical watches. Now, many years later, this has not changed at all. In 2017 we have reinvented ourselves to serve our readers in a different and better way. Starting in 2017, the new 0024 is again better equipped to interact with the changing world of high-end watches. The new 0024 HORLOGES magazine (written in Dutch) will be at least a 200 pager: that’s twice the volume of our magazine in the old days.