Ter gelegenheid van het afscheid van John van Steen als ceo van MeisterSinger hebben we niet alleen een podcast met deze eregast. Ook bespreken we de ontstaansgeschiedenis van dit eigenwijze horlogemerk uit Münster. Met natuurlijk aandacht voor de belangrijke rol van Van Steen binnen dit bedrijf.
‘De tijd’, zo vertelde MeisterSinger-boegbeeld John van Steen eens aan 0024, ‘wordt soms nét iets te strak aangehouden. Als je echt kijkt naar de waarde van tijd, maakt het dan uit of je op de seconde nauwkeurig weet hoe laat het is?’
Daarmee bedoelde Van Steen niet dat horloges inaccuraat moeten zijn, integendeel, accuraatheid is essentieel bij kwaliteitshorloges. Nee, hij bedoelde dat het soms niet aankomt op de minuut precies bij het ervaren van de tijd. ‘En een MeisterSinger stelt je in staat om precies dat te doen: de tijd net even wat rustiger te nemen als je dat wilt.’
De mechanische horloges van MeisterSinger geven de tijd nauwkeurig en op ongewone wijze aan, met slechts één wijzer. Deze is langer dan de gebruikelijke uurwijzer bij andere merken en de punt wijst naar de fijne vijf-minutenmarkeringen aan de rand van de wijzerplaat. Ze wijzen, zo vertelt Van Steen graag, ‘letterlijk naar dat ene vluchtige moment in de tijd, onze echte werkelijkheid, en stralen zo een rustig tijdgevoel uit, zoals enthousiaste MeisterSinger-dragers zullen beamen.’
Het is deze filosofie die het nog altijd vrij jonge Duitse merk tot leven heeft laten komen, de tijdloze waarde die Van Steen als ceo en liefhebber toegevoegd heeft aan MeisterSinger.
De eerste dagen
Manfred Brassler begon officieel zijn horlogemerk MeisterSinger in 2001. Maar al eerder, in 1999 begon het denkproces voor een eigen en onderscheidend horlogemerk. Manfred Brassler was op dat moment al jaren actief met ‘Watch People’. Een creatief bedrijf waar kunstenaars een eigen horlogedesign tot werkelijkheid konden brengen.
De gedachte voor zijn eigen horlogemerk was niet om de toen heersende trend van steeds gecompliceerdere horloges te volgen, maar ze juist heel tegendraads te simplificeren. Tegenwoordig zouden we dat aanduiden als: ‘Less is more’. Ergens rond het jaar 2000 realiseerde Manfred Brassler zich dat de herkenbaarheid van een horloge feitelijk wordt bepaald door drie dubbele- en negen enkele getallen op de wijzerplaat.
Dat besef leidde tot het besluit om álle getallen op de wijzerplaat dubbel uit te voeren, dus 1 werd 01, 2 werd 02 enzovoort. Daarnaast werd Manfred mede geïnspireerd door verzamelaars die zich op dat moment voornamelijk nog richtten op zakhorloges. Manfred Brassler had zich ferm voorgenomen een klein en plezierig merk te bouwen, zonder grote kantoren of veel mensen. In 2002 kruisten de wegen van John van Steen de zijne.
De perfecte match
John van Steen was op dat moment in Nederland al jarenlang actief als agent en distributeur van niche-horlogemerken als Eberhard & Co., Nomos, North Eagles en Titoni. Van Steen had een uitstekend netwerk en idem reputatie opgebouwd bij Nederlandse juweliers. Een perfecte match.
Na het toetreden de Nederlandse distributeur werd in de periode 2003-2004 de basis gelegd voor het succes van MeisterSinger buiten Duitsland. De cultuurverschillen tussen de resultaatgerichte Manfred en de rustige bouwer John botsten zo nu en dan maar de heren konden de kalmte bewaren.
De doorbraak van het merk in Nederland kwam tijdens het Horloges Gala 2004. Daarvoor werd Juwelier van Hell uitgenodigd door MeisterSinger om aan te schuiven bij dit prestigieuze horloge evenement voor de Nederlandse horloge specialisten. Aan tafel sloten Ab van Hell en John van Steen spontaan de weddenschap dat als MeisterSinger een Horloges Magazine Award zou winnen, Van Hell Juweliers dealer zou worden.
Na de klinkende overwinning van MeisterSinger was de eerste Nederlandse top juwelier een feit. Tot op de dag van vandaag bespreekt John van Steen regelmatig deze successtory.
MeisterSinger No 01
Terug naar 2001. Toen Manfred Brassler vanuit zijn huiskamer in Altenberger (vlakbij Münster) voor het eerst dagenlang zonder afspraken op pad ging met zijn eerste MeisterSinger horloges, was de 43 millimeter kast voor die tijd best fors, kreeg hij overal te horen. ‘Niet nu,’ zeiden de juweliers, ‘misschien later’.
Zelf zou hij hij deze trips in gesprek met 0024 ‘semi-succesfull’ noemen. Al zijn geld zat in die eerste serie (van maar liefst 1.000 stuks) en om dan zonder verkopen naar Altenberger terug keren, was een hard gelag. Uiteindelijk verkocht Brassler in die dagen zijn eerste acht horloges. Dit is het polshorloge waar alles mee begon: de No 01.
Met een 43 millimeter grote kast en een Sellita uurwerk, dat met de hand dient te worden opgewonden. Deze No 01 heeft de basiskenmerken die nu nog steeds elke MeisterSinger sieren: de dubbelcijferige indexen, de 144 streepjes om ondanks het éénwijzerpincipe toch nauwkeurig af te lezen en de naaldwijzer met instrumentele uitstraling.
Met de No 02 van een jaar later werden alle kenmerken van het origineel behouden, maar was de uitvoering gedetailleerder en voorzien van meer luxe. De kastbodem is gemaakt van saffierglas waardoorheen het Unitas uurwerk met hoge afwerkgraad te bewonderen is. Ook de wijzerplaat met opgelegde indexen oogt rijker en luxer.
Vervolgens werd de nieuwst telg van MeisterSinger, je raadt het al, de No 03, voorzien van een automatisch uurwerk. Ook dit uurwerk is via het saffieren achter deksel te bewonderen. Na verloop van tijd waren deze jonge iconen ook in andere kastformaten leverbaar. De 40 millimeter kast wordt door zowel mannen als vrouwen gedragen.
MeisterSinger Perigraph
2008 kan worden gezien als een belangrijk jaar voor het jonge horlogemerk uit Münster. In dit jaar verscheen de Perigraph. Deze Perigraph zorgde voor een doorbraak in de verkopen. Door de datumring subtiel halverwege de wijzerplaat te integreren wist het team van Manfred Brassler het eigen gezicht te behouden en toch een extra functie toe te voegen, de datum aanduiding.
De kast was 43 millimeter in doorsnee en had alle stijlkenmerken van het merk: functioneel, luxe en robuust. Niet geheel toevallig heeft dit horloge diverse prijzen gewonnen, waaronder die van uw lijfblad, 0024 European Watch of the Year!
Natuurlijk loopt het jonge MeisterSinger niet weg voor een extra complicatie, de maanfase ‘Lunascope’, de extra (jumping) uur aanduiding bij de Salthora Meta X tot de in dit jubileumjaar geïntroduceerde Bell Hora, geven aan dat het een uiterst serieus horlogemerk is. Onnodig te vermelden dat MeisterSinger in haar jonge bestaan een indrukwekkende prijzenkast heeft verzameld. Niet in de laatste plaats bij 0024Horloges van het Jaar verkiezingen!
MeisterSinger kaliber MSH01
Een andere mijlpaal in de historie van MeisterSinger is zonder twijfel de introductie van het eerste echt eigen kaliber MSH01 vergeten. Dit werd in 2014 het eerste eigen kaliber van MeisterSinger. Dit uurwerk werd in samenwerking met Synergies Horlogère ontwikkeld en kenmerkt zich door twee grote veertonnen die gekoppeld zijn en een gezamenlijke gangreserve van vijf dagen bieden. Het uurwerk is zowel als automaat als handgewonden beschikbaar en wordt in Zwitserland exclusief voor MeisterSinger geproduceerd.
De afwerking is absoluut haute horlogerie-waardig en toont aan dat MeisterSinger uitstekend weet hoe het de bijzondere designtaal moet hervertalen naar de hogere prijssegmenten.
De MeisterSinger Singularis is momenteel het enige horloge waar dit knappe kaliber in tikt. Toch zal dit voor MeisterSinger niet snel de belangrijkste focus worden; het merk wil altijd toegankelijk blijven en positioneert zich zeer bewust in de prijscategorieën tot vijfduizend euro.
Nederland vs Duitsland
Het moge duidelijk zijn dat de Duitse markt in potentie vele malen groter is dan de Nederlandse. Echter komt hier de bijzondere visie van John van Steen om de hoek kijken. Waar Duitsland vele, over het algemeen wat kleinere dealers kende, heeft Nederland van begin af aan een zeer selectieve distributie.
Dit is geen toeval maar onderdeel van de lange termijn visie van John van Steen. Ongetwijfeld heeft deze visie bijgedragen aan de huidige positie van John van Steen. Door de keuze voor een select aantal partners is de interactie per partner voor beide partijen veel belangrijker. De juwelier maakt vele klanten blij met een nieuwe MeisterSinger en het merk moet goed luisteren naar haar dealers, een aspect wat door grote, gevestigde merken nog wel eens wordt vergeten.
Het bij een dispuut wegvallen van een dealer heeft nu immers grote gevolgen voor de landelijke dekking. Door deze intensieve samenwerking is in 2017 de City Editie geboren. Een geweldig (lokaal) initiatief met een unieke en gelimiteerde oplage. Super leuk natuurlijk als je trots bent op je eigen stad en dat wenst uit te dragen. Juist door de wendbaarheid van het jonge en onafhankelijke MeisterSinger zijn dit soort kleine series tegen een aanvaardbare prijs haalbaar.
MeisterSinger Unomat
In 2021 volgde weer een nieuw model dat onder de leiding van John van Steen tot stand kwam: de Unomat. In de podcast vertelt hij hoe een boottochtje met zijn dochter hem inspireerde voor dit model, dat vooral als daily beater bedoeld is. De schroefkroon is beter beschermd tegen stoten, het uurwerk is ingepakt in een week-ijzeren huls in de kast tegen magnetische invloeden en de Unomat heeft een datumaanduiding. Nog steeds een zeer herkenbare MeisterSinger maar met metalen band en helemaal 2021. Verder zijn er binnen de collectie een paar highlights te ontdekken.
We sluiten af met het horloge waar Manfred Bassler zijn passie voor muziek volledig kan uiten. Als getalenteerd pianist noemde Bassler zijn horlogemerk naar een opera van Wagner. Daarnaast is het logo van MeisterSinger een stopteken op de notenbalk.
Met de Bell Hora, waarbij dit magnifieke stukje techniek ‘sonnerie au passage’ genoemd op het hele uur een gongslag laat horen, levert MeisterSinger voorlopig een hoogtepunt af. En in onze podcast beluister je wat Van Steen als allerlaatste gift aan MeisterSinger met dit horloge van plan is. Beluister de podcast hier.
Voor meer informatie over MeisterSinger, zie meistersinger.com/nl
0024 horloge podcast #2: John van Steen over zijn vertrek bij MeisterSinger