Motorsport en tijdregistratie zijn niet altijd volledig los van elkaar te zien. Stopwatches en chronografen hebben motorsport mogelijk gemaakt sinds de allereerste races; daarom zijn ze een functionele noodzaak. Het ontwerpen van horloges die op auto’s lijken is een moderne trend die allesbehalve functioneel is. Is deze nieuwe ontwerprichting een verrijking of een uiting van creatieve armoede?
Gisteren was deel 1 van deze mega-feature, vandaag deel II.
Mensen die van auto’s houden, houden over het algemeen van horloges en vice versa. Het vloeiende, eenvoudige ontwerp van een Ferrari 250 GTO kan een autoliefhebber tot tranen toe roeren. Hetzelfde geldt voor een eenvoudige Patek Philippe Calatrava en een horlogeverzamelaar. Maar wat gebeurt er als horloge- en autodesign samensmelten?
Heb je ooit een auto gezien met het design van een horloge?
Om die vraag te beantwoorden, moeten we onszelf eerst een andere vraag stellen. Niet of de verwijzingen naar auto’s in horloges subtiel genoeg worden gemaakt door middel van gravures en namen of door componenten te verkleinen en te gebruiken in een polshorloge. Smaak zal immers altijd een zeer persoonlijke aangelegenheid blijven. De vraag gaat dus niet over esthetiek. De belangrijkste vraag is: heb je ooit een auto gezien met het design van een horloge?
Die vraag beantwoorden betekent ook erkennen dat horloges hun eigen dynamiek, hun eigen vormentaal en hun eigen spanningsboog hebben. Een spanboog die nog veel flexibiliteit over heeft. Als het om horloges gaat, gaat het om kleine gebaren, niet om grote. Het gaat om de lengte van de wijzers, de vorm van de lugs en de afwerking van het uurwerk. Waarom is een Patek Philippe Calatrava Ref. 3919 een duurzamere creatie dan de technisch en visueel zeer uitdagende Richard Mille RM 36-01 Competition G Sensor Sebastien Loeb? Het antwoord kan worden gevonden in een vergelijking met auto’s. Omdat de coole, efficiënte lijnen van een Ferrari 250 GTO zo uitgebalanceerd zijn dat ze nooit saai zullen zijn en een krachttoer als de Lamborghini Veneno met al zijn hoeken en vleugels en spektakel op een gegeven moment zijn aantrekkingskracht zal verliezen.
Horloges zullen horloges zijn
Jongens zullen jongens zijn. Iedereen weet wat dat betekent. Het gezegde geldt ook voor horloges. Horloges zullen horloges zijn. Het plaatsen van 100 autoreferenties in een klein horloge kan leiden tot een rommelige puinhoop; minder is meer. De juiste geperforeerde raceband kan een petrolhead in brand steken, terwijl een kroon als een versnellingsbak gemakkelijk onopgemerkt kan blijven. Bekijk deze selectie van op auto’s geïnspireerde horloges en oordeel zelf of de ontwerpen de top bereiken of uit de hand lopen.
De Chopard L.U.C Engine One Tourbillon heeft de vorm van een motorblok compleet met cilinderkoppen. Het op maat gemaakte uurwerk is daarom traditioneel niet rond. De aanwezigheid van een chronometer-nauwkeurige tourbillon is een uitdrukking van traditionele horlogemakerskunst.
Het niveau van technologie in de Richard Mille RM 36-01 Competition G Sensor Sebastien Loeb is overweldigend en hetzelfde geldt voor het materiaalgebruik en de uitstraling van het horloge. Deze extravagante creatie, gemaakt van een aantal exotische en lichtgewicht materialen, heeft een unieke functionaliteit: het meet G-krachten. Functioneel?
De Richard Mille RM 50-03 Tourbillon Split-Seconds Chronograph Ultralight McLaren F1 is de lichtste split-second chronograaf ter wereld met een gewicht van slechts 40 gram. Sinds hij in de Formule 1 stapte, heeft Richard Mille een paar F1-teams gesteund en een paar coureurs als officiële ambassadeurs ondertekend, en vorig jaar kondigde het bedrijf een 10-jarige samenwerking aan met McLaren-Honda. De recordbrekende 50-03, een handmatig opgewonden tourbillon met uren, minuten, een chronograaf van een fractie van een seconde met een totalisator van 30 minuten en gangreserve, plus koppel- en functie-indicatoren die worden bestuurd door de kroon, is de eerste co-branded horloge.
In de beweging van de TAG Heuer Monaco V4 Tourbillon hebben zeer dunne en sterke V-riemen het werk van traditionele tandwielen overgenomen. Het resultaat is een ware symbiose van auto- en horlogetechnologie. Verder is het design van het horloge geïnspireerd op de legendarische Porsche 917 endurance racewagen. De riemaandrijving van het horloge lijkt op de karakteristieke turbo-aandrijving bovenop de 12-cilinder boxermotor van de 917, hoewel de Monaco V4 er vier heeft en de Porsche slechts één.
De Rebellion T-1000 Gotham lijkt een beetje op een fotopuzzel. Remschijven, pedalen, onderdelen van de ophanging; noem een auto-onderdeel en Rebellion – ook een autosportstal en trouwe deelnemer aan de 24 uur van Le Mans met hun prototypes – heeft het omgevormd tot een horloge-onderdeel.
Het Franse Bernard Richards Manufacture maakt alleen horloges met automotive DNA. Stel je handen en gespen voor met gaten erin geboord om gewicht te besparen, zoals een klassieke Mercedes-Benz SSKL, of de kleuren van beroemde raceteams. Hierdoor lijkt de BRM Records TB, gemaakt van titanium, staal en koolstofvezel, meer op een dashboardinstrument uit een vintage sportwagen.
Autoverzamelaar Ralph Lauren is sinds kort ook horlogeproducent. Het pièce de résistance van Lauren is de Bugatti Type 57SC Atlantic Coupé uit 1938 en het dashboard van deze auto diende als inspiratiebron voor de Ralph Lauren 45mm Automotive. Het ingelegde hout van de wijzerplaat en de cijfers zijn ook terug te vinden in de iconische Bugatti.
Met de Jaeger-LeCoultre AMVOX2 Transponder open je de Aston Martin met een druk op de knop en wordt de chronograaf geactiveerd door op het glas te drukken.