close
NewsNieuws

Wheels & Watches: Verstappen viert feest met TAG Heuer Monaco Skeleton

Verstappen viert feest met TAG Heuer Monaco Skeleton

De timing kan niet beter. In het weekeinde dat Max Verstappen op magistrale wijze de Grand Prix van Monaco wint, introduceert TAG Heuer een nieuwe, avant-gardistische uitvoering van het horloge dat vernoemd is naar het kleine prinsdom: de Monaco Chronograph ‘Skeleton’.

Als er één horlogefabrikant is die een plek verdient in de serie Wheels & Watches, dan is het TAG Heuer. Sinds het merk uit Saint-Imier in 1911 de eerste dashboardinstrumenten ontwikkelde en zich nadrukkelijk toegelegde op de ontwikkeling van stopwatches en tijdregistratie, is het immers alom vertegenwoordigd op de racecircuits.

Een van de uithangborden is natuurlijk de Carrera, de chronograaf die is vernoemd naar voormalige Mexicaanse wegrace Carrera Panamericana. Deze bestaat in 2023 alweer 60 jaar, en dat wordt gevierd met de retro-achtige ‘Glassbox’-versie.

Dat betekent niet dat andere modellen stilgezwegen worden. Verre van, zelfs. Ter gelegenheid van de 80e Grand Prix van Monaco komt TAG Heuer namelijk met een geskeletteerde versie van zijn gelijknamige, vierkante horloge. Voorafgaand aan de race wordt Max Verstappen er, omgeven door de bijbehorende glitter en glamour, al mee gesignaleerd. En uiteraard schuift de regerend wereldkampioen er ook een om zijn pols wanneer hij naar het podium mag om van prins Albert de overwinningsbokaal in ontvangst te nemen. Kortom, de ‘Skeleton’ staat meteen in de spotlights.

STEVE MCQUEEN

De oorspronkelijke Monaco zag niet lang na de Carrera het levenslicht, in 1969 om precies te zijn. Het was ’s werelds eerste vierkante, waterdichte chronograaf met een zelfopwindend mechanisch uurwerk. Kenmerkend was, naast de destijds opzienbarende verschijningsvorm en de blauwe kleur, ook de kroon aan de linkerkant van de kast.

Echt iconisch werd de TAG Heuer Monaco dankzij Steve McQueen en de film Le Mans (1971). McQueen had zijn filmkarakter geïnspireerd op Porsche-fabriekscoureur Jo Siffert, die gesponsord werd door Heuer en voor CHF 25.000 een logo op zijn pak had geborduurd. “Ik rijd in eenzelfde auto als Siffert, dus ik wil eenzelfde overall aan als hij”, redeneerde de Amerikaanse acteur. Uiteraard wenste McQueen een passend horloge om zijn pols, dus stuurde Heuer er een zestal op naar de filmset in Le Mans. Omdat de Carrera en Autoavia – met het destijds nieuwe kaliber 11 – nogal goed verkochten, was alleen de Monaco voorradig. Aldus werd Steve McQueen er voor eeuwig aan verbonden.

In de loop der decennia heeft de Monaco diverse updates gehad. Zo werd de chronograaf in 1998 bijvoorbeeld opnieuw uitgegeven als onderdeel van de Vintage-serie, met een getrouwe reproductie van het originele ontwerp. En in 2003 werd hij voorzien van het kaliber 360, dat de tijd kon meten met een nauwkeurigheid tot 1/100ste van een seconde.

OPENGEWERKT

Tegenwoordig is de Monaco voorzien van het eigen, zelfopwindende Heuer 02-uurwerk. Dat mechanisme, met een gangreserve van liefst 80 uur, is bij de nieuwste versie niet alleen te bewonderen door de saffierglazen case back, maar ook door de opengewerkte wijzerplaat.

In tegenstelling tot de reguliere, stalen Monaco is de kast gemaakt van (gezandstraald) Grade 2-titanium. Naast een hightech uitstraling maakt dat het horloge lichter en bovendien bestendiger tegen de elementen. De wijzerplaat is op diverse plekken afgewerkt met rodium. Super-LumiNova op buitenste indexen en de minuten- plus urenwijzer garanderen daarnaast een optimale afleesbaarheid.

Al met al geeft TAG Heuer met de ‘Skeleton’ een eigentijdse touch aan het in basis retro uitziende horloge. De Chronograph komt in drie verschillende kleuren: blauw, zwart-grijs en zwart met turquoise. Die laatste staat in de prijslijst voor € 11.400, de andere twee zijn met € 10.850 een fractie goedkoper. Max Verstappen gaat trouwens voor de klassiek-blauwe uitvoering. Dat zou ook onze keuze zijn.

TAG Heuer Monaco Skeleton

 

Tags : TAG Heuer
0024 Editorial Team

The author 0024 Editorial Team

When we started publishing our first high-end watch magazine in 1999, we had only one intention: increasing the popularity of high-quality mechanical watches. Now, many years later, this has not changed at all. In 2017 we have reinvented ourselves to serve our readers in a different and better way. Starting in 2017, the new 0024 is again better equipped to interact with the changing world of high-end watches. The new 0024 HORLOGES magazine (written in Dutch) will be at least a 200 pager: that’s twice the volume of our magazine in the old days.